? ??????????????Kissed? ????? ?? ???Rating: 4.0 (1 Rating)??6 Grabs Today. 2006 Total Grabs. ??????Preview
?? | ??Get the Code?? ?? ?????Make Love? ????? ?? ???Rating: 3.6 (82 Ratings)??0 Grabs Today. 4490 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????????????????????????????? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Saturday, January 02, 2010

Cuit sikit..nostalgia permulaan sekolah...


Hari pertama mengenal alam sekolah rendah. Tahun 1981, waktu tu aku bersekolah di SRK Sultan Ismail 2 Muar Johor. Bagusnya aku cepat menyesuaikan diri di situ. Jumpa kengkawan, terus ghaib. Apa yang ada dalam kepala tunggu time rehat berlari kat padang. Main galah panjang....Teringat jugak masa tu, selalu beli kuih siput apa ntah yang makcik tu selalu jual tepi pagar sekolah. Kuih tu bergulung bulat dan disirakan dengan kuah sambal. Sekeping baru seposen. Malangnya, aku x lama kat situ..ramai kengkawan yang aku sendiri dah x ingat langsung...


Hari pertama ke Sekolah Menengah. 1987,Sekolah Menengah Agama atas dan Senawi...nama masa tu lah..Duduk asrama. Asrama dah macam rumah panjang kat Sarawak. Bercampurlah Tingkatan 1 sampai Tingkatan 6...Nasib baik jugak masa tu asrama Maahad dah siap. Maka, mana yang senior tu semua naik atas..istilah naik atas maksudnya pindah sekolah barulah..


Kat Asrama tulah gelaran BOEH tercipta. Brother Zul Godang..ontah mano diam ee orang tuo tu? Suko2 dio nak gelarkan bebudak form 1 ni. Zamani member den tu dapat jadi Penghulu payo, Rodzi digelarnya Sodeh..Ada lagi..lupalah..Asalnya brother Zul tu suruh aku hafal apo ntah..doa ko asmaul husna..aku terlupo sikit. "Kau ni menghabihkan bogheh yo...den panggil kau Boehlah..cam ni...cis...gampang mulut orang tuo tuh..terus melekat...
Sebut pasal duk asrama sekolah Moncheh ni..teringat sungguh aku bila time nak TASMIK...nak test doa yang disuruh hafal dah hafal ke..Asmaul Husna dah lancar ke...aku yang ada sikit x hafal kena buat helikopter...si Rodzi di suruhnya kira sambil menyentuh setiap papan dinding kek surau tu, Zamani kono tiup lampu kalimantang sampai padam...gilo! Sampai 48 x ghayo pun bolum tontu padam! Kalau diingatkan balik..nak togolak pulak..

Tapi...aku jadi insaf pulak bila terkenangkan kata2 Ustazah Sariah dulu, kita akan dibangkitkan di akhirat kelak dengan rupa gelaran orang yang kita panggil dengan gelaran itu. Jika baik gelaran yang diberi..baiklah juga kita nanti..jika tidak...


Aduss...terus aku cuba ubah jugak sikap aku nih...biarlah orang panggil aku gitu..janji aku cubalah meminimumkan gelaran yang x baik pada kengkawan...kadang2 x berapa nak jadik..sebab dah biasa sangat...Tapi aku mintak mahap le pada sesapa yang pernah aku gelarkan yang bukan2 tu...

Hari ini, aku terfikir. Kalaulah anak aku sendiri diberi gelaran yang x baik di sekolah...? Camno agak eee perasaan aku kalau aku tahu....?

0 komen dari kengkawan: