? ??????????????Kissed? ????? ?? ???Rating: 4.0 (1 Rating)??6 Grabs Today. 2006 Total Grabs. ??????Preview
?? | ??Get the Code?? ?? ?????Make Love? ????? ?? ???Rating: 3.6 (82 Ratings)??0 Grabs Today. 4490 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????????????????????????????? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sunday, October 25, 2009

Terimakasih kerana mengajarkan sesuatu kepada kami - Lewat novel Senjakala ini




Senja kala adalah kisah kegigihan Kinto, seorang pemburu tua yang turun berburu selama lebih daripada seratus hari. Kinto ingin mendapatkan daging rusa untuk anak perawannya yang sakit. Di dalam novel ini dilukiskan kecekalan hati seorang manusia yang tidak mahu menerima kekalahan, tentang harga diri dan kasih sayang. Ia juga mencakup hubungan manusia dengan Tuhannya, alam, dan sesama manusia. Di atas segala-galanya tersimpan falsafah tentang proses pencarian diri, tentang kewujudan kita yang perlu menerima kekalahan bersandarkan kesedaran pada keagungan Tuhan. Cinta yang patah dengan segala macam kompleksitinya, rendah diri seorang lelaki dengan rindu dan cintanya yang tak sampai, juga terungkap dalam novel ini.

4 komen dari kengkawan:

Anonymous said...

Novel SENJAKALA ni membuatkan aku teringat kepada semua kengkawan kat sekolah dulu...termasuklah pengajarnya CIKGU AZIZ (KUPEK).
teringat kepada kengkawan yg kita gelarkan mengikut watak yg terdapat dalam Novel ini, Watak "KINTO" jatuh kepada Fendi (KEMBANG)...Apalah kabar dan dimanakah agaknya sahabat kita tu..???
adajuga lagi buku buku lain, Novel "UMAR UMAIYAH" dan juga buku "BUNGA GERIMIS"...

Adiey said...

betul..syahdu gak rasakan..watak2 dlm novel ini ada pemiliknya..batin itam,dasima,upai..arrgghh...rindunnyyaaa zaman sekooolllaahhhh!!!

Anonymous said...

a'ah.. blaja sastera guna novel ni. tringat zaman skolah. byk kenangan.

Anonymous said...

dasima sodap namo ea..nk lotak kat namo anak la tp xtau plak makno ea apo.. apa2pun sastera den marin dapek 3..kira ok la tu eak!!